Unieke reizen volledig op maat

Ontdek Nepal van binnenuit

Nepal specialist met 10+ jaar ervaring

Veelgestelde vragen Nepal

veelgestelde vragen nepal
Ter voorbereiding van je reis
  • Wat ontvangen wij na boeking van de reis?

    Na boeking ontvang je een eerste mail dat we de boeking goed ontvangen hebben. Wij gaan dan aan de slag om alles voor jullie te reserveren. Eens dat gebeurt is, ontvang je een factuur voor 20% van de reis. Je ontvangt tevens een gedetailleerd online magazine met informatie over reizen of trekken in Nepal. Een drietal weken voor vertrek, ontvang je van ons een mail met de laatste reisinformatie en onze telefoonnumers.

  • Is een reis- en annuleringsverzekering nodig?

    Ja, een reisverzekering is verplicht als je bij ons een reis boekt. Zorg ervoor dat er zeker een luchtambulance of een redding per helicopter is inbegrepen. Deze kosten kunnen oplopen als je geen verzekering hebt. Ook een annuleringsverzekering raden wij aan.

  • Heb ik een visum nodig voor Nepal, en hoe regel ik dat?

    Ja, je hebt een toeristenvisum nodig voor Nepal. De eenvoudigste manier is om het visum bij aankomst op de luchthaven van Kathmandu te regelen. Je vult vooraf een online formulier in via https://nepaliport.immigration.gov.np, print het formulier of sla de QR-code op, en betaalt bij aankomst. Je hebt een pasfoto nodig en je paspoort moet minstens zes maanden geldig zijn. Wij raden aan om cash Amerikaanse dollars of een creditcard mee te nemen om de betaling vlot te laten verlopen. Een alternatief is het visum vooraf volledig regelen bij de Nepalese ambassade in Brussel of het Consulaat in Nederland. Dat kan sinds 2024 ook volledig online.

  • Welke vaccinaties heb ik nodig?

    Voor Nepal zijn geen verplichte vaccinaties, tenzij je uit een gele koortsgebied reist. Wel worden vaccinaties tegen DTP, hepatitis A en buiktyfus aanbevolen. Voor langere verblijven of avontuurlijke reizen kunnen ook rabiës en hepatitis B aangeraden worden. Raadpleeg zeker tijdig een tropisch arts of het vaccinatiecentrum in je buurt, idealiter 6 weken voor vertrek. Vergeet ook je EHBO-kit niet mee te nemen.

  • Wanneer krijg ik mijn reisdocumenten?

    Wij werken zoveel als mogelijk digitaal. Je reisprogramma is gemaakt in onze software, en na boeking kan je daar je reisprogramma als een pdf downloaden of de app downloaden, zodat je tijdens je reis daarin je reis kan consulteren. Hotelvouchers, vliegtickets en eventuele andere documenten voor je reis, krijg je na aankomst in Kathmandu na een korte Meet & Greet.

  • Wat moet ik meenemen qua kleding en uitrusting?

    Nepal kent diverse klimaatzones, dus laagjes zijn essentieel. Voor een rondreis volstaan comfortabele wandel- en reiskleding, een fleece of trui, een regenjas, goede wandelschoenen en eventueel een sjaal of buff voor stof en temperatuurverschillen. Ga je wandelen in de bergen, dan heb je extra uitrusting nodig zoals thermisch ondergoed, een slaapzak (eventueel te huur bij ons), wandelstokken, zonnebescherming en een goede rugzak. Wij bezorgen je een uitgebreide paklijst afgestemd op je reis.

  • Wat kunnen we verwachten qua eten en drinken?

    De Nepalese keuken is eenvoudig maar smaakvol. De nationale maaltijd is ‘dal bhat’ (rijst met linzensoep en groenten), maar in toeristische gebieden vind je ook westerse gerechten, pasta, curry’s en vegetarische opties. Water uit de kraan is niet drinkbaar. We raden aan om flessenwater te kopen, of een waterfilter of zuiveringstabletten te gebruiken. Tijdens onze trektochten zorgen we voor hygiënisch bereide maaltijden en voldoende drinkwater.

  • Kan ik mijn telefoon gebruiken in Nepal?

    Ja, maar roamingkosten zijn hoog. Je kan bij aankomst een lokale simkaart kopen (Ncell of NTC) waarmee je goedkoop kan bellen en surfen. Je hebt hiervoor een paspoortkopie en pasfoto nodig. Wifi is beschikbaar in de meeste hotels, cafés en in populaire trekgebieden, al is de snelheid soms beperkt. Wij helpen je graag bij het activeren van je simkaart bij aankomst.

  • Wat met fooien in Nepal?

    Fooien zijn gebruikelijk en een belangrijk deel van het inkomen van gidsen, chauffeurs en dragers. Als richtlijn geven onze klanten doorgaans 3 euro per dag, per persoon aan gidsen, en iets minder aan dragers of chauffeurs, afhankelijk van de lengte van de reis en de tevredenheid. Uiteraard is het vrijblijvend, maar wordt het heel erg gewaardeerd. In restaurants is 5-10% fooi gebruikelijk als er geen service charge is toegevoegd.

  • Is het mogelijk om mijn medicijnen mee te nemen?

    Zeker. Neem voldoende voorraad van je voorgeschreven medicijnen mee, in originele verpakking en met doktersvoorschrift. Het is ook handig om een medische samenvatting in het Engels bij je te hebben. Voor noodgevallen is er in Kathmandu toegang tot goede privéklinieken, en in toeristische gebieden zijn er meestal kleine medische posten. Bij trektochten dragen onze gidsen een basis EHBO-kit, en we voorzien altijd een back-up plan bij medische problemen.

  • Is Nepal geschikt voor kinderen en kleinkinderen?

    Absoluut! Nepal is een kindvriendelijke bestemming met veel afwisseling: dieren spotten in Chitwan, roeien op het Phewa-meer in Pokhara, kleurrijke markten bezoeken in Kathmandu, en zelfs eenvoudige kindvriendelijke wandelingen maken. We passen het reisschema aan het tempo en de interesses van kinderen aan, en zorgen voor voldoende rustmomenten. Ook voor intergenerationele reizen is Nepal ideaal, omdat er voor elk wat wils is.

  • Is het veilig om naar Nepal te reizen?

    Ja, Nepal is over het algemeen een veilige bestemming, zeker voor georganiseerde reizen zoals de onze. Criminaliteit tegen toeristen komt zelden voor. Natuurlijk blijft algemene waakzaamheid belangrijk: let op je spullen in drukke plaatsen en laat waardevolle documenten in de hotelkluis. Qua gezondheid zijn voedselhygiëne en aangepaste waterconsumptie belangrijk. Wij voorzien alle praktische tips en zorgen ervoor dat je goed voorbereid vertrekt. Bij trektochten hebben wij altijd contact met je gids en voorzien we noodprocedures indien nodig.

  • Met welk geld betalen we best in Nepal?

    In Nepal is de officiële munteenheid de Nepalese roepie (NPR). Er bestaan briefjes van 1000 NPR, 500 NPR, 100 NPR, 50, 20,10 en 5 NPR. Het is niet mogelijk om in de banken in Europa reeds Nepalese roepies aan te kopen, dat kan enkel in Nepal zelf. In de luchthaven zijn er ATM’s en geldwisselkantoren, maar je kan dat ook nadien in Thamel regelen. Wij raden altijd aan om cash euro’s mee te brengen, en een werkende bankkaart (laat je kaart activeren voor gebruik buiten Europa voor je op reis vertrekt).

  • Heb ik een adapter nodig voor de elektriciteit?

    Nee, de electriciteit hier is 220 V, en de stopcontacten kunnen stekkers met 2 pinnen vasthouden. Een adapter kan soms wel helpen als de stekker te los in het stopcontact zit.

  • Wat is het tijdsverschil tussen Nepal en België/Nederland?

    Nepal ligt 4 uur en 45 minuten vóór op België en Nederland tijdens onze wintertijd, en 3 uur en 45 minuten vóór tijdens de zomertijd. Het is dus een opvallend tijdsverschil, door de ‘kwartiertijdzone’. Houd hier rekening mee bij het plannen van communicatie of het verwerken van jetlag na aankomst.

  • Hoe is het weer in Nepal, en wat is de beste reistijd?

    Nepal kent drie duidelijke seizoenen die zeer geschikt zijn voor reizigers:
    1. Voorjaar (maart-mei): aangename temperaturen, bloeiende rododendrons, goed voor trekking en rondreizen.
    2. Najaar (oktober-november): helder weer, de populairste reistijd.
    3. Winter (december-februari): fris tot koud, vooral in de bergen, maar geschikt voor lagere trekkings en cultuurreizen.
    4. In de zomer (juni-september) is het moesson: veel regen, waardoor trekking minder aantrekkelijk is, maar cultuurreizen en trekkings met goed aangelegde paden kunnen nog steeds doorgaan.

Op reis in Nepal
  • Hoe communiceren we met jullie tijdens de reis?

    Drie weken voor vertrek ontvang je van ons via e-mail de laatste reisinformatie, met ook onze telefoonnummers. Je kan onze gegevens ook doorgeven aan de thuisblijvers voor noodgevallen. Wij blijven uiteraard ook via e-mail vlot bereikbaar. Enkele dagen voor jullie aankomst maken we een WhatsApp groep aan. Tijdens de reis communiceren we vooral via WhatsApp en telefonisch.

  • Hoe verloopt het vervoer tijdens de reis?

    Wij zorgen voor veilig, privé-vervoer met betrouwbare chauffeurs. Onze wagens zijn comfortabel en aangepast aan de groepsgrootte. In sommige gevallen maken we gebruik van binnenlandse vluchten, bijvoorbeeld van Pokhara naar Kathmandu of naar de start van een trektocht. Ook hier houden we rekening met comfort, veiligheid en haalbaarheid voor alle leeftijden. Onze chauffeurs spreken meestal beperkt Engels, maar ze zijn vriendelijk en ervaren.

  • Hoeveel zakgeld hebben we nodig tijdens de reis?

    Dat hangt af van je persoonlijke uitgaven. De ontbijten, overnachtingen en vervoer zijn inbegrepen in onze reizen. Voor fooien, drankjes, snacks, souvenirs en niet-inbegrepen maaltijden kun je rekenen op zo’n €20 per persoon per dag. Tijdens trekkings is alles meestal inbegrepen behalve drankjes, desserts en persoonlijke uitgaven. Betaalmogelijkheden zijn beperkt in afgelegen gebieden, dus we adviseren om voldoende contant geld mee te nemen, liefst in Nepalese roepies.

  • Kunnen we tijdens de reis kledij laten wassen?

    Ja, in de meeste hotels is een wasservice beschikbaar. Tijdens rondreizen kun je meestal om de paar dagen kleren laten wassen. Tijdens trekkings hangt het af van de route: op populaire teahouse-routes zijn er vaak eenvoudige wasmogelijkheden, al drogen kleren soms traag. We raden aan om enkele sneldrogende kledingstukken en eventueel een waslijntje mee te nemen.

  • Zijn binnenlandse vluchten veilig in Nepal?

    Alle Nepalese luchtvaartmaatschappijen staan op een lijst van luchtvaartmaatschappijen die niet in de EU mogen vliegen omdat zij niet aan het vereiste EU-veiligheidsniveau voldoen. Dit betekent dat zij niet in het Europese luchtruim mogen vliegen. Natuurlijk moeten Nepalese luchtvaartmaatschappijen zich houden aan de Nepalese veiligheidseisen, maar die zijn niet zo streng als de Europese.

    Wij hebben goede ervaringen met de volgende luchtvaartmaatschappijen: Buddha Air, Tara Airlines, Yeti Airlines, Summit Air, Simrik Airlines of Sita Air. Wij gebruiken deze maatschappijen meestal voor grotere afstanden of moeilijk bereikbare plaatsen binnen Nepal.

  • Wat bij vertraging van mijn binnenlandse vlucht?

    In Nepal zijn de binnenlandse vluchten kleine propellervliegtuigen, die meestal op radar vliegen. Dit betekent dat als het te bewolkt is, of als het slecht weer is, deze vluchten niet kunnen vertrekken of ernstige vertragingen oplopen. Dit is voor de veiligheid van de reizigers.

    Wanneer je een binnenlandse vlucht in Nepal neemt, moet je flexibel zijn en er rekening mee houden dat je reisroute kan veranderen. In sommige gevallen wacht je enkele uren op de luchthaven. In andere gevallen kan je vlucht diezelfde dag nog worden geannuleerd.

    Voor sommige bestemmingen zijn er alternatieven over de weg (bijv. Jomsom, Pokhara,…). In dat geval wordt u een alternatief voorgesteld en, indien er extra kosten zijn, wordt dit duidelijk aan u medegedeeld door uw gids of één van onze kantoormedewerkers.

  • Wat moet ik doen als ik buikklachten krijg tijdens de reis?

    Buikklachten komt voor, zeker in de eerste dagen. Neem steeds OR S-zout, diarreeremmers (zoals Imodium) en eventueel een antibioticakuur mee na overleg met je arts. Drink voldoende en eet licht verteerbare voeding. Onze medewerkers kunnen altijd helpen en weten waar de dichtstbijzijnde medische hulp beschikbaar is. Bij ernstige of aanhoudende klachten schakelen we professionele hulp in.

  • Wat gebeurt er bij een natuurramp of politiek incident?

    Hoewel Nepal over het algemeen veilig is, kunnen er natuurelementen (zoals aardbevingen of hevige regen) of politieke stakingen voorkomen. Wij volgen de situatie op de voet en staan in rechtstreeks contact met onze gidsen en lokale partners. In geval van nood zorgen wij voor alternatieve routes of evacuaties en blijven we voortdurend in contact met jou en je familie.

Op trektocht in Nepal
  • Kan ik tijdens een trektocht op pad zonder gids?

    Wij bieden enkel trekkings aan met een ervaren, Engels sprekende gids. Bij ons kan je dus geen trektocht boeken zonder gids. Dit heeft meerdere redenen: jouw veiligheid, zonder gids kunnen wij de logistiek niet regelen en tewerkstelling van de lokale bevolking. Je kan er wel voor kiezen om zonder drager op pad te gaan en je bagage dus zelf te dragen.

  • Hoe zit het met de hoogte tijdens een trekking?

    Niet elke trektocht gaat door hooggelegen gebieden, maar als dat wel zo is, houden we altijd rekening met voldoende acclimatisatie. Onze trektochten zijn zó opgebouwd dat je lichaam zich geleidelijk kan aanpassen. We kiezen bewust voor rustig opbouwende reisschema’s, en onze gidsen zijn getraind om symptomen van hoogteziekte snel te herkennen. Voor 55-plussers of gezinnen met kinderen selecteren we wandelingen op lagere of matige hoogtes als dat wenselijk is.

  • Wat is dat precies, de hoogteziekte?

    Hoogteziekte kan optreden boven de 2.500 meter. We bouwen het reisschema bewust rustig op met voldoende acclimatisatiedagen. Luister naar je lichaam, drink voldoende en neem bij milde klachten extra rust. Wij geven op voorhand uitgebreide info, en je gids is getraind in het herkennen van symptomen. In noodgevallen kan er snel ingegrepen worden.

  • Kan ik tijdens de trektocht mijn telefoon opladen?

    In de meeste teahouses kun je je telefoon opladen, maar dit is vaak tegen betaling en niet overal gegarandeerd. Neem voor de zekerheid een powerbank mee en zet je toestel op batterijbesparingsmodus. In sommige afgelegen gebieden is er helemaal geen elektriciteit of werkt het zonnepaneel alleen bij goed weer.

  • Is er mobiel bereik of wifi tijdens de trektocht?

    In veel dorpen is er beperkt mobiel bereik, vooral bij populaire routes zoals Annapurna of Langtang. Wifi is soms beschikbaar in de lodges (tegen betaling), maar traag en onbetrouwbaar. In afgelegen gebieden zoals Tsum of Nar Phu is er vaak geen bereik. Laat je familie dus op voorhand weten dat je soms enkele dagen offline zal zijn.

  • Hoe werkt het met toiletgebruik tijdens een trektocht?

    In de teahouses zijn meestal eenvoudige, westerse of hurktoiletten beschikbaar, maar de hygiëne is variabel. Neem toiletpapier en handgel mee. Tijdens het wandelen gebruik je de natuur — neem dan ook een klein schepje of biologisch afbreekbare zakjes mee.

  • Wat eten we tijdens de trektocht?

    Het eten in de bergen is eenvoudig maar voedzaam: veel rijst, linzen (dal bhat), aardappelen, noedels, groenten en soms eieren. Vlees wordt zelden aangeraden vanwege de beperkte koelingsmogelijkheden. Op populaire routes is de menukaart vaak verrassend uitgebreid. We geven op voorhand info over wat je mag verwachten, ook als je vegetarisch eet of andere voorkeuren hebt.

  • Is het drinken van kraanwater veilig?

    Nee, drink nooit rechtstreeks kraanwater. Je kunt gebruikmaken van een waterfilterfles, waterzuiveringstabletten of gekookt water (vaak verkrijgbaar in lodges). Vermijd plastic flesjes, zeker tijdens trekkings, om afval in de bergen te beperken. Je gids geeft altijd advies over de veiligste manier van watergebruik tijdens je trektocht.

  • Hoe zwaar is mijn dagrugzak tijdens een trekking?

    Je draagt enkel je dagrugzak met water, zonnecrème, regenkleding, camera en wat snacks. De rest van je bagage wordt door een drager vervoerd. We adviseren een dagrugzak van 20 tot 30 liter. Maak het jezelf comfortabel, zeker bij langere wandelingen. Elke avond krijg je een briefing van je gids, waarin hij zegt wat je best in je dagrugzak steekt de volgende dag.

  • Hoe wordt mijn bagage vervoerd door de drager?

    Voor het transport van je bagage worden stof- en waterdichte duffeltassen gebruikt die wij voorzien. Het beste is als je zelf je bagage in een flexibele zak of tas steekt en deze dan in de duffeltas steekt. Zo kan je na aankomst meteen je eigen tas uit de duffel halen. Je gebruikt de duffel namelijk met 2 personen, en de bagage die je meeneemt kan maximum 18 kg zijn (dus 9 kg per persoon).

  • Hoe koud is het ’s nachts in de bergen?

    Dat hangt af van het seizoen en de hoogte. In het voor- en najaar kan het ’s nachts in hogere dorpen afkoelen tot onder het vriespunt. De lodges bieden dekens aan, maar we raden aan een warme slaapzak (comfort tot -10°C) mee te nemen of bij ons te huren. Overdag is het vaak aangenaam warm in de zon.

  • Is het nodig om een slaapzak mee te brengen?

    Bij de meeste trekkingen is het nodig om zelf een slaapzak mee te brengen. Heb je zelf geen goede slaapzak, dan kan deze gehuurd of gekocht worden in Kathmandu. Ga je op trekking in de zomer of in lager gelegen gebieden dan zijn er doorgaans wel dekens voorhanden. We raden dan wel zeker aan om een liner (lakenzak) mee te brengen, om hygiënische redenen.

  • Wat als ik me niet goed voel tijdens de trekking?

    Onze gidsen zijn EHBO-geschoold en weten wat te doen bij vermoeidheid, hoogteziekte, maagproblemen of blessures. Ze zorgen voor medische hulp of aanpassing van het programma. Bij ernstige gevallen kunnen we hulp organiseren zoals afdaling of evacuatie. Je bent dus in goede handen, en we houden steeds rekening met jouw fysieke grenzen.

  • Wat als ik de trekking niet volledig kan afmaken?

    We houden altijd een plan B achter de hand. Bij vermoeidheid, hoogteproblemen of een blessure kunnen we een kortere route nemen of vervoer regelen tot het volgende dorp. Onze gidsen zijn ervaren in het aanpassen van het schema, zodat iedereen op zijn of haar tempo kan genieten. Bij een privéreis kunnen we zelfs het hele programma herplannen. Indien hier meerkosten aan verbonden zijn, kan je deze ter plaatse betalen.

  • Wat als mijn Lukla vlucht geannuleerd wordt?

    Een trektocht in de Everest regio brengt altijd een risico met zich mee: de binnenlandse vluchten worden vaak geannuleerd. Dit is omdat deze vliegtuigjes op zicht vliegen, dus als het weer slecht is en er teveel wolken hangen, kunnen ze niet opstijgen. In dat geval wordt er eerst gewacht en gekeken of er misschien later op de dag nog kan gevlogen worden. Indien niet, dan worden de tickets verplaatst naar de volgende dag. Je kan er dan voor kiezen om bij te betalen en per helicopter naar Lukla te vliegen, of je trektocht eventueel om te boeken naar een andere, beter bereikbare regio. Dit wordt met jou ter plaatse overlegd en besproken.

  • Hoeveel fooi geef ik aan de gids en drager?

    Fooi geven is gebruikelijk in Nepal en wordt erg gewaardeerd. Als richtlijn geven veel reizigers (koppels) ongeveer €5 à €10 per dag voor een gids en €3 à €6 per dag voor een drager, per reiziger. Bij groepsreizen wordt er vaak samen een bedrag verzameld. Wij geven je voor vertrek duidelijke richtlijnen over gepaste fooien, zodat je je hier geen zorgen over hoeft te maken.

Na de reis
  • Kan ik mijn ervaringen delen met andere reizigers?

    Ja, graag! We moedigen onze reizigers aan om een review achter te laten op platforms zoals Google, Facebook of TripAdvisor. Je helpt er toekomstige reizigers enorm mee én het betekent veel voor ons als kleinschalig, lokaal verankerd reisagentschap. Je mag ons ook altijd persoonlijk een verslag of feedback mailen.

  • Wat gebeurt er met de feedback die ik geef?

    We nemen jouw feedback serieus. Zowel positieve opmerkingen als verbeterpunten worden besproken met ons team. Bij trekking evalueren we ook de gidsen en dragers op basis van jouw ervaringen. De gidsen komen na elke trektocht op kantoor om een debriefing te doen, waarin ze ook hun feedback geven. Op die manier blijven we onze kwaliteit bewaken en verbeteren.

  • Kan ik contact houden met mijn gids of drager?

    Absoluut! Veel reizigers bouwen een warme band op met hun gids of drager. Je mag hen gerust een bericht sturen via WhatsApp of sociale media, als je hun contactgegevens hebt. Heb je die niet meer? Dan helpen wij je graag.

  • Kan ik iets doen voor de lokale gemeenschappen die ik bezocht heb?

    Ja, dat kan. Sommige reizigers willen na afloop graag een bijdrage leveren aan projecten of gezinnen die ze tijdens hun reis ontmoet hebben. Wij kunnen je helpen om op een verantwoorde manier te doneren of een project te ondersteunen, bijvoorbeeld via ons netwerk van lokale partners.

  • Kan ik mijn foto's of reisverhaal met jullie delen?

    Heel graag! We vinden het leuk om foto’s, filmpjes en verhalen van onze reizigers te ontvangen. Met jouw toestemming kunnen we ze gebruiken op onze website of sociale media om toekomstige reizigers te inspireren. Je kunt ze mailen naar ons of ons taggen op Instagram of Facebook.

  • Kan ik opnieuw bij jullie boeken voor een andere reis?

    Zeker! Veel van onze reizigers keren terug voor een tweede of zelfs derde reis, soms met andere familieleden of vrienden. Omdat we alles op maat maken, kunnen we voor een volgende reis een volledig nieuw programma uitwerken – met of zonder trekking.

  • Is er een manier om op de hoogte te blijven van nieuwe reizen of updates?

    Ja. Je kunt je inschrijven op onze nieuwsbrief, waarin we nieuwe reisideeën, updates over Nepal en tips delen. Volg ons ook op sociale media voor foto’s, verhalen en achter-de-schermen blikjes uit Kathmandu.

Enthousiast geworden over Nepal?

Laat je droomreis werkelijkheid worden!
Nepal wacht op je met indrukwekkende bergen, levendige cultuur en hartverwarmende mensen. Of je nu op zoek bent naar een ontspannen rondreis, een actieve trekking of een reis op maat met het gezin – wij helpen je graag op weg.

📩 Neem contact met ons op en start vandaag nog met plannen!

Bekijk onze reizen Reisvoorstel aanvragen
Decorative mountain background

Nepal specialist met 20+ jaar ervaring

Unieke reizen volledig op maat

Ontdek Nepal van binnenuit

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

This site is registered on wpml.org as a development site. Switch to a production site key to remove this banner.